Styret i Halden Arbeiderblad vedtok på mandag 27.4 å gå videre i prosessen med sikte på å avslutte arbeidsforholdene til ansvarlig redaktør Frode Rekve og administrerende direktør Anne-Grete Kolstad. Styreformann Harald Bjerge sier at det er avisas kritiske økonomiske situasjon som ligger bak beslutningen om å si opp de to. Hva mener du om dette. Delta i diskusjonen her.
28.04.09 at 12:32 |
Forstår egentlig det nye styret hva de gjør?
Vedtaket om å sparke redaktør Frode Rekve er en tragisk sak for Halden, for Halden Arbeiderblad og for Halden Arbeiderparti. I tillegg er den et direkte angrep på ytringsfriheten.
Haldens omdømme er igjen skadet utad. Etter at byen har kommet ovenpå og blitt positivt kjent for blant annet flotte operaforestillinger og allsang på grensen, er vi på kort tid satt tilbake til en viss periode på 90-tallet ingen av oss vil tilbake til.
Halden Arbeiderblads økonomi blir sannsynligvis ytterligere forverret med bakgrunn i oppsigelser av abonnement og bedrifter som slutter å annonsere. Avisa kan fort bli enkel for A-pressen å ta kontrollen over.
Halden Arbeiderparti vil bli beskyldt for å stå bak dette, uansett om det er riktig eller ikke. Det må være en ytterst vanskelig rolle å ha kommet i.
Hvem kan løse floken?
Halden Arbeiderparti kan som eier ta initiativet til ny ekstraordinær generalforsamling der de kan velge nytt styre som trekker oppsigelsen av Rekve. Tenk for en mulighet til å ta alle som har snakket om maktmisbruk!
28.04.09 at 12:41 |
At det går ann. Er enig med Vantro og fristrert Haldenser. Nå er det på høy tid at noen tar tak i AP og renser opp i egne rekker. Dette kan man ikke være vedkjent av. Kjenner at sinnet koker over av dette grove overtrampet.
28.04.09 at 13:00 |
Har jobbet og bodd i 5 kommuner, maken til Halden har jeg aldri opplevd…Denne kommunen er helt igjennom korrupt. Den er styrt av noen få personer som alltid får det som de vil.
28.04.09 at 13:06 |
Når styret i HA prøver å dekke seg bak dårlig økonomi som argument for oppsigelsene, er dette delvis greit.
En direktør som startet med betraktelig høyere lønn enn sin forgjenger skulle tilføre avisen noe nytt og formodentlig bedre. Et år senere kan hun ikke vise til andre resultater enn en elendig økonomisk utvikling. Hun får ta ansvar og gå.
Redaktøren derimot har vel ikke ansvar for annen økonomi enn sitt eget budsjett. Styrets begrunnelse for oppsigelse er derfor ikke holdbar.
Redaktørens oppsigelse er ren politisk hersketrang. Han har sikkert tråkket makta på tærne, og det vet enhver haldenser at det gjør man ikke ustraffet. Halden er den siste Sovjetstaten.
Hvis arbeiderpartiet og deres mangeårige “Pater familias” ønsker å overleve ved neste valg, bør de snarest sørge for at deres lakeier i avisens styrende organ går bort fra oppsigelsen av Rekve.
Redaktør Rekve har fått de fleste haldensere til å lese avisa med nye øyne, han har gjort en formidabel jobb og bør belønnes, ikke straffes.
Stå på Rekve, du har byen i ryggen hele veien.
28.04.09 at 13:10 |
Bruk leser – og velgermakt!
Det er flott med opprop med opprop og leserinnlegg men det er bare to
ting som hjelper: si opp abonnementet av HA hvis ikke Rekve kommer tilbake i redaktørstolen og ikke stem AP ved neste valg. Det er dessverre
det eneste språket Haldens eneveldige leder forstår.
Det er ikke den nyvalgte styrelederen som har funnet på dette for han er bare et verktøy for den mannen som styrer Halden og som alle som vil vite vet hvem er.
AP ledelsen satser på at folk glemmer. Alt som er gjort innen 6 mndr før et valg har folk glemt. Derfor ikke glem, selv om det helt sikkert vil komme mye positivt de siste månedene før neste kommunevalg.
Opprop er bra, engasjement er bra men det er bare handling som vil
føre til en varig endring av Halden til å bli en moderne demokratisk by og
fri oss for APs jerngrep.
28.04.09 at 14:59 |
Tiden er moden for å starte en ny avis i Halden.
En politisk styrt avis bør høre fortiden til.
De negative sidene ved det har kommet klart frem etter de skandaløse oppsigelsene.
Jeg håper mange sier opp sitt abonnement og heller vil støtte en ny upolitisk avis.
Halden Dagblad hadde dessverre for lav journalistisk kvalitet til at de kunne være et alternativ.
Rekve og HAs redaksjon kunne levert et utmerket nytt produkt, skulle ønske de kunne få muligheten.
28.04.09 at 15:02 |
Ønsker med dette å uttrykke min sympati både med Frode Rekve og resten av de ansatte i HA.
28.04.09 at 15:52 |
Dette kan vi ikke godta. Vi vil nå vurdere å si opp vårt abonement og jeg oppfordrer haldensere til å gjøre det samme. Dette er et grovt overgrep mot ytringsfriheten. Det er på tide at man får styreverv etter kompetanse og ikke at man har partiboka i orden. Det er pinlig å høre hvordan enkelte komenterer avgjørelsen de har tatt. Bytt heller ut styre i avisa. Så på Frode.
Per Ø Helle
28.04.09 at 15:57 |
Mitt abonnement sies opp!!!!!! Håper alle dere andre også kan gjøre dette. Som de sier lenger opp: “dette er det enest de forstår”. Tror du lar deg bruke kjære styreleder!! Endelig hadde Halden hått ei avis som vi kunne stole på. Ikke sikker på hvem jeg skal stemme på ved neste valg, men 100% sikker på hvem jeg IKKE skal stemme på!!!!
28.04.09 at 16:02 |
Snipp snapp snute, bytt ut styre i HA, la Rekve få lov til å si ifra!
Ole Dole Doff, la AP nå gå på en “doff”.
De får ikke min stemme neste gang, la det være sikkert, det finnes mange andre, det er sikkert!!
28.04.09 at 16:15 |
Dette var ventet. Det er lenge siden vi hørte at staliniststyret i Halden hadde satt igang muldvarpene for å grave fram ufordelaktige ting om Frode Rekve. Dette har tydeligvis ikke gitt resultater slik at man nå klamrer seg til dette økonomiske påskuddet for å bli kvitt en plagsom redaktør for makthaverne i Halden. Alle aviser i Norge sliter i disse tider. Halden Arbeiderblad har under Rekves ledelse gått fra å være et flatt og servilt arbeiderpartiorgan til en nyansert og spennende avis som blir lest med stor interesse – ikke minst av oss som er utflyttede haldensere og som gjennom avisens spalter nå kan følge friske meningsutvekslinger og kritikk av de som sitter ved maktens bord. Kjære haldensere – er det ikke slik et lokaldemokrati skal fungenre? Nå må alle gode krefter i Halden verne om både redaktør og direktør slik at denne linjen kan få fortsette Alt annet er uhørt.Hvis dette går igjennom mister man ihvertfall meg som abonnent.
Truls Lie Sarpsborg.
28.04.09 at 16:15 |
Jeg blir flau over å høre og lese om Halden. Det er til stadighet negative ting som kommer frem, og da hjelper det lite med alt det positive. En slik diktatorisk måte å styre bl.a avis på overskygger ALT som måtte komme av positivitet fra Halden.
Veldig enig med hr. Edquist om hva som må til, nemlik å IKKE stemme på nevnte person i AP, for det er det som gjøres, det er personvalg og ikke partivalg. Og det er like sikkert at ingen av AP sine medsammensvorne heller skal få min stemme.
Det var tydelig å se hva folket egentlig mener, i Halden Dagblad sin siste papirutgave. Der var det utelukkende trykt leserinnlegg som bl.a omhandlet negativitet eiendomsskatt og andre ting de aller fleste er i mot. Men når folk stemmer etter gammel vane, og ikke får med seg hva de gir stemmer til, blir det vanskelig å bytte ut kommuniststyret med en demokratisk løsning.
Kan sikkert skrive hele dagen på dette tema, men dette bunner alt sammen ut i:
Haldensere, ta afære! Bruk muligheten og makten du har ved å ta et valg. Enten det er i det politiske valget, eller din mulighet til å slutte å støtte opp om HA i form av å betale for pravda’n eller bruke annonsekroner i den.
28.04.09 at 17:10 |
Nå må man ikke skyte pianisten!
Sier man opp HA og i tillegg slutter å bruke den til annonsering dreper vi jo avisa. De fleste er jo enige om at vi har fått en fin avis med Rekve ved roret, la oss ikke gjøre de som jobber der arbeidsledige, det hjelper ingen.
La oss heller støtte opp om avisa med Rekve som redaktør og bruke dens spalter til å la despoten i Ap få vite at vi holder øye med dem. Det er jo valg snart også, denne saken må holdes glovarm frem til neste valg slik at vi kan få feiet enkelte typer ut av de mørke krokene de gjemmer seg i.
Stakkars den nye styreformannen som har latt seg lure inn i dette, han er jo også en ferdig mann her i byen etter dette. Han har kun en vei å gå, be Rekve om unnskyldning og la Rekve fortsatt ha det redaksjonelle ansvar for vår avis.
29.04.09 at 08:30 |
Å si opp sitt abbonement er selvfølggelig skadelidende for avisa (det er jo hele poenget). Men, dette dreier seg om mer enn arbeidsplasser. Dette dreier seg om lokaldemokrati og politisk sensur. Hvorfor skal vi som abbonenter ha et overordnet ansvar for avisens ansatte når styret åpenbart ikka har det. Vi som abboneneter skal være opptatt av avisas innhold.
Jeg er overbevist om at Harald B og styremedlemmene som også er medlemmer i AP (8 stk) egentlig ikke ønsker dette. De er alle, med all respekt å melde “nyttige idioter” for et par sentrale personer i AP. De har blitt sendt ut for å gjøre dritytjobben uten å bli fortalt konsekvensene.
28.04.09 at 20:11 |
Har dere ikke sett de over 1000 som har meninger på Opprop.no?
28.04.09 at 21:48 |
Se her for artikkel: http://www.halden.net/page.asp?id=13251
28.04.09 at 20:38 |
Det eneste som styret og eierne i HA skjønner er når alle abonnentene forsvinner og annonsene uteblir. Jeg har i dag levert skriftlig oppsigelse på mitt abonnement og i og med at jeg har årsabonnement bedt om å få tilbakebetalt ca 11 måneder.
Den dagen styret endrer kurs eller blir byttet ut skal jeg igjen vurdere å tegne abonnement.
Og til slutt. Kan noen fortelle meg hvilke forutsetninger den nye styrelederen har for å lede det økonomiske arbeidet i HA ?
(Leser at styrets leder og nestleder nå skal ta del i dette)
29.04.09 at 09:25 |
Jer er fulstendig enig med Bent Skogli og Thor Edquist.
Sa opp abonnomentet igår og oppfordrer allet til å gjøre det samme. Det eneste AP mafian forstår er kollektiv handling.
Til de som stemmer AP, ikke forstår jeg hvordan de kan forsette
med det, etter dette. Dette er den siste avsløringen av hvordan Halden styres. Det er ikke lenge siden galskapen vedr eiendomsskatt ble trumfet igjennom..
Bent, jeg tror ingen kan fortelle deg at styreleder har noen som helt kvalifikasjoner for å lede en bedrift som HA.
28.04.09 at 20:46 |
Innflyttet til Halden for 15 år siden meket jeg at dåværende HA var en av de siste partiavisene, servil mot makthaverne i AP og besk mot de andre. En måte å kontrollere opinionen på som i det gamle østblokket.
Som opposisjonspolitiker fra Rødt ble jeg lykklig når Frode Rekve åpnet avisen for alle meningsyttringer og oppfordret til kritisk debatt. Nå burte AP-gjengen ta fatt muligheten og selv skrive sine inlegg men med noen få lysende unntak av Nils Sagstuen ble det stille fra dette hold. Har så hørt AP-folk mellom skål og vegg klage på at Rekve bruker Aps avis til å kritisere APs måte å unngå debatter. Nå har alltså den tause og irriterte Kakengjengen usikkret pistolen og skutt seg selv i foten. Lær av Klassekampen – partavisenes tid er for lengst over.
28.04.09 at 20:48 |
Å si opp sitt abonnement er den kraftigste protesten mannen på gata kan bruke. At tapte inntekter er negativt for HA og de ansatte er åpenbart men det er jo derfor det er en kraftig protest som forhåpentligvis vil lede til valg av nytt styre og at oppsigelsen trekkes tilbake. Å holde saken er varm er ikke nok for å stoppe AP’s despoter.
28.04.09 at 21:32 |
Er usikker på om jeg vil si opp abonnementet. Rekve oppfordrer oss til ikke å gjøre det…
På sikt er det bare en ting som hjelper; nemlig å la være å stemme på disse Ap-fundamentalistene ved neste kommunevalg.
28.04.09 at 21:35 |
Bjørn
Rekve kan nesten ikke si noe annet enn at han oppfordrer folk til og ikke si opp.
det hjelper og at folk sier opp, står på nrk østfold at HA har tapt over 200 000kr bare i dag. fortsetter det sånn går de konkurs ganske fort og man bli kvitt Olausen mafian
28.04.09 at 22:06 |
Rekve vil aldri gå ut og oppfordre noen til å si opp. Gjør han det har jo styret virkelig grunn til å si han opp. Jo fler som sier opp, jo bedre. Da MÅ eierne gjøre noe.
Venter fortsatt på tilbakemelding fra noen som kan fortelle meg hvilken forutsetning styreformann Harald Bjerge har for å ta del i den økonomiske ledelsen i avisen. Etter hva jeg har blitt fortalt arbeider han til daglig i portvakta på Saugbrugs. Ikke noe galt med det, men det er noe helt annet enn å styre en bedrifts økonomi.
Noen som kan svare?
28.04.09 at 22:10 |
Helt utrolig at noen kan være så dumme å tro at en slik besluttning kan taes i 2009 Desverre er det nok slik at denne byens eneste håp for en positiv utvikling er at papirfabrikken blir lagt ned og kakengjengen forsvinner fra makta. Den tid ser ut til å nærme seg. Avisa sin fremtid kan fort bli tapt ved å ta slike store besluttninger vis de vises å være feil i disse tider.
Det er spesiellt å se at det fortsatt eksisterer enkelt grupper ansatte som kun jobber for egen sak og ikke bedriften man er ansatt i. Trodde disse gruppene var nøytralisert av fremtvunget ny teknologi som et direkte resultat av egen grådighet for flere år siden.
Er det mulig å videreutvikle byens net avis til å bli en fullverdig politisk uavhengig avis vis ikke pressefriheten overlever denne gangen? Mitt abonnemang vil gå dit!
30.04.09 at 10:00 |
Jeg kan bare istemme at dette er et grovt overgrep av Halden Mafiaen. Desverre arbeider noen av disse også på Saugbrugs.
Men det STORE FLERTALLET her på Saugbrugs er ikke enige i dette.
Vi er i stor grad enige i at redaktøren og direktøren i avisa må få fortsette i sin jobb.
Redaktøren har gjort en kjempejobb med å åpne avisa for frie innlegg. Direktøren har så vidt fått begynt på sin oppgave. Det er ikke gjort i en håndvending å snu på økonomien i noen bedrifter.
LA derfor begge få fortsette i sine jobber. Det er det eneste fornuftige.
Jeg avventer inntil videre med å si opp mitt abonnement. Men blir resultatet at redaktør og direktør må gå, sier jeg også opp mitt abonnement.
Jostein
28.04.09 at 22:55 |
stemmer Bent S, Harald jobber til daglig i portvakta på Bruket, han sitter også i styret til Norske Skog.
Han har heller ingen utdanning innen økonomi eller annen høy utdanning
28.04.09 at 22:58 |
Jeg har kun et spørsmål. Står Olausen bak?
28.04.09 at 23:03 |
Ole Petter
er det noen som helst tvil?
29.04.09 at 08:51 |
Ja,jeg tviler!
29.04.09 at 10:30
Jeg er veldig enig med Cecilie. Bare løse påstander at Olausen står bak. Han kan være skyld i mye men dette er vel i drøyeste laget.
Tror en del ville sette stor pris på bevis.
Jeg lar tvilen komme tiltalte til gode.
29.04.09 at 13:16
løse? hva med da at Olausen selv faxet til en tidligere direktør hva som skulle stå i avisa og hva som ikke skulle stå. det har jeg selv sett med mine egne øyner, det kan også bekreftes av de som har jobbet i HA lengst og de som har gått av med pensjon nå
29.04.09 at 17:49
Cecilie: Tror du det da er en tilfeldighet at drøssevis med prominente og respekterte borgere/politikere i Halden alle sammen slenger vage hentydninger til “kaken-mafiaen” o.lign., uansett partitilknytning(ja, bortsett fra AP)? Det er jo faktisk det nærmeste de kan komme å si det rett ut.
29.04.09 at 06:56 |
Trenger ikke ha utdanning for å gjøre en god jobb! Ser at flere her ikke kan norsk rettskriving engang. Dere har vel heller ingen høyere utdanning da vel?!
29.04.09 at 08:10 |
Skal du gå inn i en bedrift med økonomiske problemer for å rydde opp i disse, bør du ha noen grunnleggende forutsetninger for å gjøre det. En av disse grunnleggende ting er utdannelse. Det tror jeg de aller fleste er enige om. Kanskje ikke en anonym husmor med 5 års høgskole.
29.04.09 at 08:51 |
Jeg tror at det er mange flinke folk der ute som ikke har tatt de “rette” skoler, men som allikevel kan gjøre en utmerket jobb. Selv de som kjører drosje. Eller de som sitter i en portvakt.
29.04.09 at 09:41 |
Slutt med tullpratet om utdannelser eller ei. Det som bør diskuteres er saken vi haldensere nå står midt oppe i; oppsigelser av 2 personer i HA.
Dette bør vi IKKE godta og jeg stiller meg støttende til de som anbefaler oppsigelse av abbonementet.
Mitt abbonement blir sagt opp den dagen oppsigelsen blir overlevert til de 2 berørte personer !!!
29.04.09 at 09:50 |
Jeg er enig i at et finnes mange som kan gjøre en god jobb uten formell utdannelse. (Men at en utdannelse er en fordel er det lite tvil om.) Men jeg etterlyste hvilke forutsetninger Bjerge hadde for å “ta over den økonomiske styringen” i HA. En forutsetning kan være utdannelse, en annen kan være lang erfaring fra andre bedrifters ledelse, drift av eget firma, god regnskapsforståelse osv. Det er veldig stor forskjell på å kjøre drosje eller sitte i en portvakt til å lede en stor bedrift økonomisk.
29.04.09 at 10:10 |
Kom igjen folkens; si opp abbonentet straks den dagen oppsigelsene eventuelt foreligger(torsdag f.k. ?).
Vi får tåle at de ansatte i HA eventuelt må gå ut i permisjon i en periode frem til Maktalliansen skjønner sitt eget beste og omgjør vedtaket.
Olaussen,Dahl,Portvakta m.fl. vil få det svært vanskelig å se haldenserne i øynene fremover om de dreper lokalavisa vår! Og husk at Eiendomsskatten sier vi opp ved neste valg. Så enkelt er det.
29.04.09 at 11:32 |
Det er vel de som sier opp abonnementet sitt som er med på å drepe avisa?!
29.04.09 at 13:44 |
etter at og ha jobbet mange år på bruket vet jeg og alle andre som jobber der at Olausen dritter langt i hva folk mener uansett hva det er. han bryr seg absolutt 0 om hva andre folk mener.
går man i mot han er det som og si hade til jobben, noe også en del av på bruket har fått merke, folk som er i mot han, presser olausen ut
29.04.09 at 10:40 |
Dette er bare for drøyt. Vårt HA-abonnement er nå sagt opp. Vi ønsker ikke at “noen” (“som har snakket sammen”) skal bestemme hvordan lokale saker og nyheter skal presenteres og vinkles for oss lesere. Ap får heller ingen valgstemmer fra oss før det er andre mennesker å stemme på. Og så håper vi på en full oppvask, der det blir tydelig hvem som står bak dette!
29.04.09 at 11:05 |
Den nye styreformannen i HA, Harald Bjerge og nestleder Jan Magnar Hansen satt i styret i Folkets Hus en årrekke. I følge Brønnøysundregisteret, er siste godkjente årsregnskap for Folkets Hius levert i 2004. I 2004 stod den samme Harald Bjerge oppført i skattelistene med 1, 4 milloner i inntekt og en formue på 2 millioner. Alle vet hvordan det gikk med Folkets Hus. Halden Kommune måtte inn og “redde” huset, ved å kjøpe det for en sum av 11 millioner. Folkets Hus hadde en elendig økonomi. Den samme styreformannen skal nå gå inn og “redde” HA?
Skattelistene for 2007 oppgir en inntekt på 610 000 og formue rundt 2,3 millioner kroner. Til avisen sier Bjerge at han har tjent penger på aksjer…
Eller kanske de tjener så mye på å sitte i portvakta på Kaken?
Bare sjekk miljøet rundt de som satt i styret i Folkets hus, så finner man ut hvem som EGENTLIG styrer Halden. Det hele ender vel med at Halden Kommune må gå inn og kjøpe opp Halden Arbeiderblad?
Her er det mye mat for gravende journalister!
29.04.09 at 12:12 |
Det er STYGT å antyde at noen driver med snusk bare for at de gjør det godt økonomisk! Janteloven….?!
29.04.09 at 13:21 |
Harald tjente veldig mye penger på aksjer for noen år siden men, han tapte veldig mye av det igjen når han kjøpte aksjer fra Norske skog for en stor del av pengene han tjente, han kjøpte Norske Skog aksjene når de lå rundt 120kr mens, de i dag er nede i rundt 13kr.
Har jobbet med Harald i mange år, veldig koselig og hyggelig fyr men, peil på økonomi det har han ikke
29.04.09 at 11:05 |
Nå er det på tide at vi som innbyggere i Halden står imot dette maktmsibruket som Svein Olaussen benytter seg av. Mange tror at det er ordfører Per Kristian Dahl som er overhodet i Halden, men så feil kan man ta! Både styreleder og nestleder er headhuntet av Svein Olaussen selv. Alle som ikke er enige i Arbeiderpartiets politikk må fjernes. Svein Olaussen er en maktsyk diktator som må stoppes!
29.04.09 at 12:04 |
arbeider parti gjør jo så godt dm kan ,vi må la dem få lit tid bare …så da får vi den (gamle gode avisa tilbake )______
29.04.09 at 13:06 |
Det er patetisk å høre Håkon Magne Knudsen når han sier at styret må få jobbe i fred. Bjørn Larsen i Halden fagforening sier det samme. Det viser bare at de tror de lever i kommunisttiden og at folket bare har å finne seg i hva partiet bestemmer. De klarer ikke å forstå at for en avis er det markedet som bestemmer dens eksistens.
29.04.09 at 13:14 |
Hvis Håkon Magne Knudsen og & ikke sier dette så vet de jo at de blir fjernet av Maktalliansen. Så enkelt er det.
Det er Olaussen og & vi må til livs. Vi får begynne med masseoppsigelse av abbonementet i HA. Deretter lar vi være å stemme AP inntil de maktsyke personene i partiet er fjernet.
La oss håpe på et par tusen abbonementoppsigelser p.g.a. denne saken. Det vil svi for de som står bak dette svineriet.
29.04.09 at 13:24 |
det som bør gjøres er at noen tar kontakt med vg, tv2 og lignende, har er det masse stoff som en gravende journalist kan ta tak i og lage en alvorlig sak av.
29.04.09 at 16:00 |
enig, det er Olausen som må bort.
S. Olausen eller som han kalles på Bruket Saddam Olausen
29.04.09 at 13:55 |
Dagens Næringsliv har ei helside idag. Det blir nok mer…….
29.04.09 at 15:47 |
har du link? finner ikke noe på dn.no kanskje jeg er blind? eller er det bare i papirutgaven?
29.04.09 at 14:14 |
Etter at Rekve ble redaktør i HA, ble HA en avis verdt å lese. Alle fikk også slippe til med synspunkter. Lokalavisen ble en bra avis hvor sensurering ikke lenger hadde sin plass. Dessverre synes dette å falle noen med sensurtrang utover det hinsidige tungt for brystet. Må man si opp avisa for at det frie ordet fortsatt skal bestå, er faktisk dette eneste vei å gå (oppsigelse/ la være å annonsere).
At ikke avisa blir lagt ned er ikke forbrukerens ansvar, men de styrende.
Ønsker de å ødelegge avisa ved å kvitte seg med kompetanse i redaksjonen, er dette styrets skyld og ansvar.
29.04.09 at 14:41 |
Jeg vurderer å gå i årets 1. mai-tog under parolen “Faglig rettigeheter også for redaktører”. Hvem kan jeg regne med støtte fra? Noe å hente blant de fagorganisterte i byen?
29.04.09 at 15:16 |
Regner du med å slippe til med den parolen da?
29.04.09 at 22:00
Neppe, men det kunne ha vært veldig morsomt. Faglig rettigheter gjelder vel alle?
29.04.09 at 14:52 |
Til deg med aksjonslyst; du får nok støtte av de aller fleste her i byen,bortsett fra dette AP-pakket med Svein Olaussen i spissen.
29.04.09 at 15:12 |
Intet nytt under solen ned i gamle Halden ser jeg.
Da jeg forlot byen for 15 år siden var “Pravda” hovedtalerøret til “Partiet” som igjen ble styrt eneveldig av en “Grå Eminense” som satt i bakgrunnen og trakk i tråder.
I de fleste ettpartistater hersker man med “pisk og gulrot” som et effektivt system, man belønner lojalitet med påskjønelser, mens de mindre lojale får smake pisken.
Noe tyder på at redaktør Rekve i tidligere “Pravda” ikke har vist tilstrekkelig lojalitet, og da får han smake pisken.
Og helt ærlig, man må være mer enn normalt naiv for ikke å skjønne hvem som svinger den pisken…
29.04.09 at 22:35 |
Som ansatt i Halden Arbeiderblad gjennom 37 år, mener jeg å ha en viss greie på aviser.
At man benytter økonomi som grunn for å si opp redaktør Frode Rekve blir bare for dumt. En redaktør har ingen ting med det økonomiske i avisen å gjøre. Hvor kan heller ikke styre- og nestleder være så ærlige å si at Halden Arbeiderparti ikke liker det redaktøren skriver enkelte ganger, og at det er det som er årsaken til oppsigelsen. Det kan man selvfølgelig være uenig i, men det hadde ihvertfall vært ærlig. Politikere er imidlertid seg selv like og det politiske renkespillet som når foregår får de selv ta skylden for. Hvilke forutsetninger har styret for å gå inn å styre HA økonomisk??? Nei, dette blir for dumt. Skjønner de virkelig ikke at de har lagt seg ut med avisens lesere og Haldens befolkning. Bare vent til neste kommunestyrevalg, så blir nok partiet straffet. Og det beste med denne saken: Hverken styret eller andre som er med i dette kan gjøre noe som helst. De er vel ikke så dumme at de tror at Haldens befolkning bryr seg det minste om det de sier. Dette står ikke til troverdighet. Stå på Rekve, du har haldenserne fulle støtte.
Kai “Popkjelleren” Andersen
30.04.09 at 03:33 |
Vi viVi vil nå vurdere å si opp vårt abonement.Lenge leve ytringsfriheten
30.04.09 at 10:41 |
Hvis ikke oppsigelsestrusselen er trukket iløpet av helga sier også jeg opp mitt abbonement i HA f.k. mandag !!!
Nok er nok.
30.04.09 at 11:05 |
Jeg regner med at et inkompetent styre går blir avsatt siden de nok ikke har evne til å forståe egen inkompetanse.
Vi ønsker redaktør Rekve og adm.dir. tilbake i sine stillinger med arbeidsro til å fortsette å lage god lokalavis.
30.04.09 at 11:57 |
Bryteren Harald Bjerge har brutt god bryteskikk ved å slå når noen ligger nede.
Her har avisas ledelse prøvd å holde skuta oppe, men fikk et skudd for baugen av sitt eget styre. Nå kan Bjerge stå på dekk og se sitt synkende skip gå ned. “Redningsmannen” har bare reddet haldenserne fra ytringsfrihet og en maktkritisk presse. Hvem vil vel ha sannhet og åpenhet i denne byen?
Nei, her bestemmer Makta, og Makta bruker sine egne metoder!
Dessverre drar han med seg store deler av AP i dragsuget, og de gode velmaktsdager for leder Håkon Magne Knutsen, Gruppefører Svein Olaussen og ordfører Per Kristian Dahl er talte. De har mistet all troverdighet, og er feid på havet i en storm av protester fra folkedypet.
30.04.09 at 12:04 |
Bare prøv!!! Så skal dere virkelig få se reaksjoner blant folk flest her i Halden.
Da er HA død som avis i nåværende form og AP ryker på en stjernesmell ved neste kommunevalg.
Så igjen…..bare prøv!
30.04.09 at 12:07 |
La oss stå samlet 1.mai og vise Maktalliansen finger’n i 1.maitoget. For de stiller vel der,pampene?
La det bli en stille demonstrasjon mot de ved at vi viser de FINGER’N. Kom igjen kjære haldensere,delta i en slik stille demonstrasjon!!!
30.04.09 at 13:01 |
Klart oppsigelsen av Rekve er politisk motivert! Halden AP må ta et oppgjør med “det sorte hull” – de(n) kraftfaktoren som overkjører alt og alle uten tanke på at vi lever i et demokratisk samfunn med ytringsfrihet og åpenhet som fundamentale grunnstener. Noen snaker om at “dette skal vi huske ved neste kommunevalg”. Jeg mener at DETTE SKAL VI HUSKE I HØSTENS STORTINGSVALG! Wenche Olsen er i posisjon til å komme inn på Stortinget. Skal vi klare det MÅ Halden AP ta et oppgjør med ukulturen og maktarrogansen så snart som mulig. Som sentral AP-politiker i Halden vil mange oppfatte Wenche Olsen som en del av denne ukulturen – og uten en rask opprydding vil hennes navn forbindes med det som nå skjer. Så for Haldens, Arbeiderpartiets og Wenches beste: Fei bort grumset, ekskluder med øyeblikkelig virkning diktaturets håndfulle maktelite og opptre åpent og demokratisk!
30.04.09 at 13:05 |
Jeg støtter dette. For første gang i mitt nesten 60-årige liv stemmer jeg IKKE AP ved kommende Stortingsvalg.
30.04.09 at 15:52 |
Det blir ofte sagt at den som Gud gir et embete, gir han også forstand. Det ser ikke ut til at det samme kan sies om de som får tildelt embetet av Olausen.
30.04.09 at 22:18 |
Etter å ha hørt dagens pressekonferanse kan det ikke være noen tvil om at det ligger helt andre ting bak avgjørelsene enn økonomi. Det bør heller ikke være noen tvil om at Harald Bjerke ikke er personen som har kommet på ideen om å fjerne redaktøren. Harald Bjerke er bare en brikke i spillet.
Det eneste som mangler nå er at ordføreren kommer tilbake fra sykefraværet og gjør noen grep for å redde HA ut av den vanskelige situasjonen ved å gå imot det som er blitt bestemt. La dere i så fall ikke lure. Det er da en del av spillet. Vi vet alle hvem det er som styrer ordføreren. Jeg har også nå sagt opp mitt abbonement.
01.05.09 at 00:21 |
jeg blir frustrert over alle som skal si opp avisa. Det er da ikke bare politikk som står der. Hvis det er politikk somer grunnen, må det istedet ses på neste valg. hvis alle sier opp avisa, men senere stemmer bå bakmenn til neste valg, er eneste resultat at vi er uten avis, men med samme bakmenn. nei, behold avisa og vis hva dere mener ved valg istedet.
01.05.09 at 00:43 |
Fjern Olaussen og hans conseleries fra Saugbrugs! Spillet er satt i gang der (som vanlig), men hodene ruller vel etterhvert hos løperguttene – også som vanlig. Arbeiderpartiet har et stort problem. Lokalt, fylkesnivå og sentralt, med gutta som hever seg over norsk lov. Dette har vi/de visst om i mange år. På tide at sentrale politikere kommer til Halden. Håper at Ulf Lervik virkelig mener det han sier: Rydde opp i det lokale LO. Min stemme i valget til høsten vil for første gang på 30 år IKKE gå til AP dersom Olaussen og co ikke blir ekskludert. Dette er den ekstra lille dråpen. Den vanligvis så gode taktikeren har blitt for maktarrogant. JA til ytringsfrihet uten represalier! Rekve må bli værende UTEN innskrenkninger i redaksjonell frihet. Regner forøvrig også, som i et annet tidligere innlegg, at et som skjer nå er at ordføreren “kommer på banen og ordner opp”. Kun teater, men det begynner vi vel etterhvert å gjennomskue?
01.05.09 at 05:59 |
og fjerne Olausen er nesten umulig han har for stor makt, noe han har fått etter at han driver med trusler.
skal ikke mange ukene tilbake da truet han en person som var i mot han at han skulle flyte i tista om han ikke var enig, er snakk om eindomskatten her
02.05.09 at 11:54 |
Harald Bjerge er en stor fjols. Han gjentar seg selv angående økonomien i HA, men kan nesten ikke svare på andre ting. Dårlig unnskyldning, Bjerge. Frode var den som fikk HA på beina igjen og har fått lagd en avis som er ryddig og oversiktlig. Så kommer du, Harald og skal ødelegge dette? Hvis det er noen som skal gå, så er det DEG, Harald og resten av ap(e) gjengen din.
02.05.09 at 13:02 |
Det som har skjedd er et enormt eksempel å lære av.
Det illustrerer hvordan en despot kan få sine lakeier til å gå i døden med floskler som eneste trygghet og belønning.
Det illustrerer hvordan ledere svikter når problemer oppstår.
Hvor er leder i Arbeiderpartiet. Når kommer Ordførere Dahl på banen. og hvor er en av de mest omtalte menn her på bloggen Svein Olaussen.
Alle glimrer de med sitt fravær. Disse “konstruktive” menn skulle for lengst vært frempå med bidrag til løsninger. Lider de av noe slik at de kun kan vise frem seg når “solen” skinner?
Det beste for Halden er at HA får dø og det fort. Da blir eierne borte
Som kjent fjøslukta i en organisasjonen blir ikke borte bare med å sette opp vinduene for å lufte Den kommer tilbake med en gang du lukker dem . Årsaken til fjøslukta sitter i veggene.
Ganske snart vil det fødes forsøk på å etablere en ny avis med andre eiere og der det er en mulighet for en flying start om de rekrutterer de som er ledig på markedet. Jag skal gjerne være med å hjelpe “jordmor” om dette blir aktuelt
03.05.09 at 19:36 |
Det er merkelig rart at Olaussen ikke har kommet med en eneste kommentar til denne saken!!
Han sitter som en edderkopp i bakgrunnen å spinner og spinner. Snart sitter alle kommunepolitikerene klistra fast i nettet hans.
Han alene er grunn nok til å ikke stemme AP neste gang.
09.05.09 at 03:23 |
PK.Dhal gå av, du er bare en løpe gutt…….